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Research unit
FEDRO RBT
Project number
VSS2011/715
Project title
Research package "Higher benefit of RIS": EP5: Lane based spatial referencing

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Key words
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Short description
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Project aims
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Berichtsnummer
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Inserted texts


CategoryText
Key words
(German)
Gesamtprojektleitung für das Forschungspaket "Raumbezug mit Streifenreferenzierung "
Key words
(English)
General project management for the research package "Reference systems in the agglomeration area"
Short description
(German)
In einer ersten Phase werden die Anforderungen an die Streifenreferenzierung seitens der Fachbereiche eingeholt. Dabei sollen auch Anforderungen aus dem Bereich Mischverkehr, Buslinien, Tram, Velo und Fusswege berücksichtigt werden. Dies erfolgt mittels Interviews mit deren Vertretern und der Analyse der bestehenden Streifendaten. Mit dem Studium von Literatur werden bestehende Lösungsvorschläge und Modelle auf nationaler und internationaler Ebene in die Überlegungen der Streifenreferenzierung miteinbezogen. Von Interesse dabei sind auch proprietäre Systeme aus der Industrie (TomTom, Garmin, ADAS, ITS) als Ideengeber.
Aufbauend auf diesen Grundlagen werden Modellierungsvarianten geprüft, der BK vorgestellt und zu einer favorisierten Variante zusammengefasst. Diese wird zunächst in einem semantischen, allgemein verständlichen Modell beschrieben, bevor sie in einem Klassenmodell in UML2 mit allen Attributen und Beziehungen formal exakt definiert wird. Grundlage des Modells wird das räumliche Basis-Bezugssystem RBBS gemäss dem bestehenden nationalen Normen sein. Nebst der Beschreibung der Streifenreferenzen werden auch die Beziehungen zwischen den Streifen einer oder verschiedener Achsen (Verbote, Abbiegevorschriften) modelliert. Wichtige Überlegungen betreffen auch die konkrete Umsetzung in die Modelle von bestehenden Fachanwendungen (MISTRA, TRASSEE, KUBA, VM-CH usw.).
Auf der Basis des definierten Modells wird ein Prototyp erstellt. Dieser hat vor allem die Anwendbarkeit auf die bestehenden Fachanwendungen zum Ziel, inbesondere die Auswirkungen auf die Datenbewirtschaftung und auf die Performanz.
Die Ergebnisse aller Projektphasen werden im Schussbericht zusammengestellt. Der Kern der Aussagen im Kopfbericht, gefolgt von Anhängen mit detaillierten Erkenntnissen und den Modellbeschreibungen. Teil des Berichts werden Grundlagen für eine Erweiterung des bestehenden Normenwerks auf der Basis von RBBS umfassen. Der Prototyp wird mit dem Quellcode auf einer CD beigelegt.
Short description
(English)
In a first phase, the requirements with regard to lane referencing by the departments will be obtained. Within this step the requirement from mixed traffic, bus, tram, bicycle lanes as well as and foot paths will be taken into account. This is accomplished through interviews with their representatives and the analysis of existing lane data. By the study of national and international literature existing solutions and models will be included into the considerations of lane referencing. Also proprietary systems from the industry (TomTom, Garmin, ADAS, ITS) are studied in order to provide ideas.
On the basis of these foundations modeling alternatives are assessed, presented to the BK and combined into a favored variant. The result will be described in a semantic, commonsense model before it is formally precisely defined in a class model in UML2 with all the attributes and relationships. The model must build on the basis of the spatial base reference system RBBS according to the existing national standards from VSS. Beside the description of the lanes also relationships between lanes of one or several axes (prohibitions, turn restrictions) are modeled. Important considerations also affect the actual implementation in the models of existing applications (MISTRA, Trassee, CUBA, VM-CH, etc.).
On the basis of the defined model, a prototype will be developped. The applicability to existing applications is one of the main targets, especially the effects on the data management and on the performance.
The results of all phases of the project are summarized in a final report. The most important findings in the report header, followed by annexes containing detailed results and the model descriptions. Part of the report will contain proposals for an extension of the existing body of national standards based on RBBS. The prototype including source code will be enclosed on a CD.
Project aims
(German)
Das Ziel dieses Projekts ist eine Erweiterung des Modells für den Raumbezug von Strassendaten zu erarbeiten, welches es erlaubt Fachinformationen auf die Lage von Verkehrsstreifen anstatt wie bisher "nur" auf die Lage der Strassenachse zu beziehen. Dies erlaubt eine präzisere Lagebeschreibung von Fachinformationen, welche primär streifenbezogen sind wie z.B. Verkehrsträger, Zustand des Deckbelags, Signalisation, Abbiegerestriktionen, Verkehrsmenge, Unfallgeschehen usw. Die Lage der Fachinformationen soll mit der Angabe des Streifens verfeinert werden können.
Project aims
(English)
The objective of this project is to develop an extension of the model for the spatial reference of road data, which allows to refer road information to the location of traffic lanes instead of "just" to the location of the road axis. This allows a more precise location description of road information, which is primarily lane-related, e.g. traffic carrier, condition of the pavement, signaling, turn restrictions, traffic volume, accident events, etc. The location of the road information should be refined with the indication of the lane.
Berichtsnummer
(German)
1637