Kurzbeschreibung
(Deutsch)
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Bauen im Bestand ist ein grosser Hebel zur Reduktion von grauen Treibhausgasemissionen (THGE). Trotz Netto-Null Zielen wird jedoch oft der Ersatzneubau einem Umbau vorgezogen. Es besteht also der Bedarf nach politischen und planerischen Instrumenten (Policies), die zu einer Reduktion der grauen THGE führen, indem sie das Potenzial zur Einsparung von grauen THGE durch Umbau anstelle Ersatzneubau anvisieren. In einer Situationsanalyse werden durch Desk Research und Fallbeispiele die Gründe für die Bevorzugung von Neubau anstelle Umbau stakeholderspezifisch aufbereitet. Darauf aufbauend werden verschiedene Policy Optionen auf deren Wirkungsmechanismen und Umsetzbarkeit analysiert und Policy Packages entworfen. Situations- und Policy Analyse werden mit einer quantitativen Umfrage mit betroffenen Stakeholdern abgestützt. Die Erkenntnisse resultieren in einem wirkungs- und umsetzungsorientierten Policy Design und einem Policy Brief für Schweizer Städte und Kantone.
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Kurzbeschreibung
(Englisch)
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Renovating existing buildings is a great way to reduce grey greenhouse gas emissions (GHGEs). However, despite net-zero targets, replacement new construction is often preferred to renovation. There is therefore a need for political and planning instruments (policies) that lead to a reduction in grey GHG by targeting the potential for savings in grey GHG through conversion instead of replacement construction. In a situation analysis, the reasons for preferring new construction to conversion are prepared in a stakeholder-specific manner using desk research and case studies. Based on this, various policy options are analyzed in terms of their impact mechanisms and feasibility, and policy packages are drafted. The situation and policy analysis is supported by a quantitative survey of affected stakeholders. The findings result in an impact- and implementation-oriented policy design and a policy brief for Swiss cities and cantons.
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Kurzbeschreibung
(Französisch)
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La construction dans l'existant est un grand levier pour la réduction des émissions grises de gaz à effet de serre (GES). Cependant, malgré des objectifs nets de zéro, la construction neuve de remplacement est souvent préférée à la rénovation. Il existe donc un besoin d'instruments politiques et de planification (policies) qui conduisent à une réduction des GES grises en ciblant le potentiel d'économie de GES grises par la transformation plutôt que par le remplacement de nouvelles constructions. Dans le cadre d'une analyse de la situation, les raisons pour lesquelles les parties prenantes préfèrent les nouvelles constructions aux reconstructions sont traitées de manière spécifique à l'aide de recherches documentaires et d'études de cas. Sur cette base, les mécanismes d'action et la faisabilité de différentes options politiques sont analysés et des paquets politiques sont élaborés. L'analyse de la situation et de la politique est étayée par une enquête quantitative auprès des parties prenantes concernées. Les résultats débouchent sur un policy design orienté vers l'efficacité et la mise en œuvre et sur un policy brief pour les villes et les cantons suisses.
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Publikationen / Ergebnisse
(Deutsch)
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Das Projekt Policy4Rebuild befasst sich mit der Frage, wie das Weiterbauen im Gebäudebestand in der Schweiz gezielt gefördert werden kann, um graue Treibhausgasemissionen (THGE) zu reduzieren und gleichzeitig der Wohnraumknappheit entgegenzuwirken. Ausgangspunkt ist die Beobachtung, dass die energetische Sanierungsrate stagniert, Abriss und Neubau häufig bevorzugt werden und graue Emissionen bislang kaum regulativ adressiert sind. Vor diesem Hintergrund verfolgt das Projekt das Ziel, wirksame Politikinstrumente zu identifizieren, die regulatorische, wirtschaftliche und gesellschaftliche Hemmnisse abbauen, Anreize für den Erhalt und die Umnutzung bestehender Bauten setzen und damit einen strukturellen Wandel hin zu einer emissionsärmeren Bauwirtschaft unterstützen. Methodisch folgt das Projekt einem mehrstufigen Ansatz. Zunächst wurde eine systematische Literaturund Datenrecherche durchgeführt, um Barrieren, Treiber und Politikinstrumente im internationalen und insbesondere im DACH-Kontext zu erfassen. Dabei wurden auch Best-Practice-Beispiele aus dem Ausland identifiziert, die auf die Schweizer Rahmenbedingungen übertragbar sind. Darauf aufbauend fanden Experteninterviews in der Region Basel-Stadt statt, um lokale Besonderheiten, Governance-Strukturen und konkrete Umsetzungsbeispiele zu analysieren. Die Erkenntnisse aus Literatur, Fallstudien und Interviews flossen in ein Causal Loop Diagramm (CLD) ein, das die zentralen Einflussfaktoren und Rückkopplungseffekte im System des Weiterbauens darstellt und als Grundlage für die Entwicklung geeigneter Politikinstrumente dient. Die Zwischenergebnisse zeigen deutlich, dass ein Paradigmenwechsel erforderlich ist: Bestandsentwicklung muss vom Ausnahmefall zum Normalfall werden. Das im Bericht genutzte Policy-Mix-Konzept basiert auf einem Vier-Säulen-Ansatz, der sich in klar benennbare Handlungsfelder gliedern lässt: ‚Regeln setzen‘ (regulative Eingriffe), ‚Märkte verändern‘ (marktbasierte Instrumente), ‚Finanzen umlenken‘ (steuerliche und förderseitige Instrumente), sowie ‚Wissen teilen‘ (Information, Qualifizierung, Partizipation). Diese systematische Struktur erleichtert die Zuordnung der im Bericht diskutierten Barrieren und Hebel. Besonders vielversprechend sind Ansätze, die regulatorische Hürden abbauen, graue Emissionen in Bauvorschriften und Beschaffung integrieren, finanzielle Anreize gezielt auf Erhalt und Umnutzung ausrichten, sozialverträgliche Quartiersansätze fördern und die Kreislaufwirtschaft in der Baupraxis verankern. Die Synthese der Ergebnisse legt nahe, dass die notwendigen technischen und konzeptionellen Lösungen weitgehend bekannt sind, deren Umsetzung jedoch von einem zielgerichteten Policy-Mix abhängt, der auf den Schweizer Kontext zugeschnitten ist. In der Schlussfolgerung betont der Bericht, dass nur eine koordinierte Anpassung von rechtlichen Rahmenbedingungen, finanziellen Anreizen und gesellschaftlicher Akzeptanz den Wandel ermöglichen wird. Die Bauwirtschaft kann so vom Teil des Problems zu einem zentralen Teil der Lösung in der Klimakrise werden - mit dem klaren Auftrag, zu erhalten, zu verbessern und zu zirkulieren, statt abzureissen und neu zu bauen. Im weiteren Projektverlauf sollen Policy-Pakete entwickelt und in einer quantitativen Umfrage validiert werden. Das Ziel des Projekts ist die Entwicklung von Massnahmensteckbriefen für Schweizer Gemeinden und Kantone.
Zugehörige Dokumente
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Publikationen / Ergebnisse
(Englisch)
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The Policy4Rebuild project addresses the question of how the transformation of the existing building stock in Switzerland can be systematically promoted in order to reduce embodied greenhouse gas (GHG) emissions while at the same time responding to the housing shortage. The starting point is the observation that the rate of energy retrofitting has stagnated, demolition and new construction are often preferred, and embodied emissions have so far hardly been addressed by regulation. Against this backdrop, the project aims to identify effective policy instruments that remove regulatory, economic and societal barriers, create incentives for the preservation and reuse of existing buildings, and thus support a structural transition towards a less emission intense construction economy. Methodologically, the project follows a multi-stage approach. First, a systematic literature and data review was conducted to capture barriers, drivers and policy instruments in the international and particularly the DACH context. Best practice examples from abroad that can be transferred to Swiss conditions were also identified. Building on this, expert interviews were carried out in the Basel-Stadt region to analyse local specificities, governance structures and concrete implementation examples. The insights from literature, case studies and interviews were integrated into a Causal Loop Diagram (CLD), which depicts the central influencing factors and feedback effects in the system of building in the existing stock and serves as a basis for developing suitable policy instruments. The interim results clearly demonstrate that a paradigm shift is required: the development of the existing stock must move from being the exception to becoming the norm. The policy-mix concept used in the report is based on a four-pillar approach, structured into clearly identifiable fields of action: “setting rules” (regulatory interventions), “shaping markets” (market-based instruments), “redirecting finance” (fiscal and subsidy instruments), and “sharing knowledge” (information, qualification, participation). This systematic structure facilitates the mapping of barriers and drivers discussed in the report. The most promising approaches include removing regulatory obstacles, integrating embodied emissions into building regulations and procurement, targeting financial incentives towards preservation and reuse, promoting socially responsible neighbourhood approaches, and embedding circular economy principles into construction practice. The synthesis of results suggests that the necessary technical and conceptual solutions are largely known, but their implementation depends on a smart policy mix tailored to the Swiss context. In conclusion, the report emphasises that only a coordinated adjustment of legal frameworks, financial incentives and social acceptance will make this transformation possible. In this way, the construction sector can move from being part of the problem to becoming a central part of the solution to the climate crisis, with the clear mandate to preserve, improve and circulate instead of demolishing and rebuilding. In the further course of the project, policy packages will be developed and validated in a quantitative survey. The project’s ultimate goal is to develop measure profiles tailored for Swiss municipalities and cantons.
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Publikationen / Ergebnisse
(Französisch)
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Le projet Policy4Rebuild s’intéresse à la question de savoir comment la transformation du bâti existant (Weiterbauen) en Suisse peut être spécifiquement encouragée afin de réduire les émissions grises de gaz à effet de serre (GES) tout en répondant à la pénurie de logements. Le point de départ est le constat que le taux de rénovation énergétique stagne, que la démolition et la construction neuve sont souvent privilégiées et que les émissions grises ne sont guère prises en compte par la réglementation. Dans ce contexte, le projet vise à identifier des instruments politiques efficaces permettant de lever les obstacles réglementaires, économiques et sociétaux, de créer des incitations pour la préservation et la réutilisation des bâtiments existants et ainsi de soutenir une transition structurelle vers une économie circulaire dans le secteur de la construction. Méthodologiquement, le projet suit une approche en plusieurs étapes. Une recherche systématique de la littérature et des données a d’abord été menée afin d’identifier les barrières, les moteurs et les instruments politiques dans le contexte international et plus particulièrement dans l’espace DACH. Des exemples de bonnes pratiques à l’étranger, transférables au contexte suisse, ont également été identifiés. Sur cette base, des entretiens avec des experts de la région de Bâle-Ville ont été réalisés afin d’analyser les spécificités locales, les structures de gouvernance et des exemples concrets de mise en oeuvre. Les connaissances issues de la littérature, des études de cas et des entretiens ont été intégrées dans un diagramme de boucles causales (CLD), qui représente les principaux facteurs d’influence et effets de rétroaction dans le système de la transformation du bâti existant et sert de base au développement d’instruments politiques appropriés. Les résultats intermédiaires montrent clairement qu’un changement de paradigme est nécessaire : le développement du bâti existant doit passer de l’exception à la norme. Le concept de policy-mix utilisé dans le rapport repose sur une approche en quatre piliers, qui se déclinent en domaines d’action clairement identifiables : « fixer les règles » (interventions réglementaires), « transformer les marchés » (instruments basés sur le marché), « réorienter les finances » (instruments fiscaux et subventions) et «partager les connaissances » (information, qualification, participation). Cette structure systématique facilite la mise en relation des barrières et leviers discutés dans le rapport. Les approches les plus prometteuses consistent à lever les obstacles réglementaires, à intégrer les émissions grises dans les prescriptions de construction et les marchés publics, à cibler les incitations financières sur la conservation et la réutilisation, à promouvoir des approches de quartier socialement responsables et à ancrer l’économie circulaire dans la pratique de la construction. La synthèse des résultats suggère que les solutions techniques et conceptuelles nécessaires sont largement connues, mais que leur mise en oeuvre dépend d’un policy-mix intelligent, adapté au contexte suisse. En conclusion, le rapport souligne que seule une adaptation coordonnée du cadre juridique, des incitations financières et de l’acceptation sociale permettra ce changement. Le secteur de la construction peut ainsi passer du statut de partie du problème à celui d’élément central de la solution à la crise climatique, avec la mission claire de conserver, d’améliorer et de recycler, au lieu de démolir et de reconstruire. Dans la suite du projet, des « policy packages » seront développés et validés dans le cadre d’une enquête quantitative. L’objectif du projet est l’élaboration de fiches de mesures pour les communes et les cantons suisses.
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