ServicenavigationHauptnavigationTrailKarteikarten


Forschungsstelle
ASTRA SBT
Projektnummer
MFZ_20_02D_01
Projekttitel
Cognitive assessment and follow-up of fitness to drive: Recommendations for Switzerland
Projekttitel Englisch
Cognitive assessment and follow-up of fitness to drive: Recommendations for Switzerland

Texte zu diesem Projekt

 DeutschFranzösischItalienischEnglisch
Schlüsselwörter
-
Anzeigen
-
Anzeigen
Kurzbeschreibung
-
Anzeigen
-
Anzeigen
Projektziele
-
Anzeigen
-
Anzeigen

Erfasste Texte


KategorieText
Schlüsselwörter
(Englisch)
Driving; assessments: cognitive impairments; compensation measures; automated vehicles.
Schlüsselwörter
(Französisch)
Conduite automobile; évaluations; déficiences cognitives; mesures de compensation; automatisation.
Kurzbeschreibung
(Englisch)
Assessing driving fitness is a complex endeavor, especially so with cognitive impairments. Loss of cognitive function is the main reason physicians recommend driving cessation in
Switzerland; brain injury and dementia being the principal causes. Impairment of cognitive functions often lead to driving cessation with important health, social and economic impacts. Driving cessation can negatively impact individuals’ health as it is associated with loneliness,
depression, decreased self-esteem, loss of autonomy and increased burden on family. As such, fitness-to-drive becomes an issue for public health and solutions for follow-up are needed to mitigate negative impacts of driving cessation. Populations with specific cognitive dysfunctions commit similar lapses and errors when driving. On-road evaluations have been designed to detect these errors. 
The project is innovative as it proposes a comprehensive solution, including follow-up procedures and various compensations methods. A decision-aid based on 4 criteria (neuropsychological tests, qualitative information, on-road assessments, and risk/protection factors) will be developed and linked to a driving fitness level and driving status. The project will also provide a capture of what is implemented in Switzerland today both in terms of assessment and compensation. Automated vehicles will be scrutinized for compensation. In the end, recommendations will be formulated to harmonize assessment practices in Switzerland.
Kurzbeschreibung
(Französisch)
L'évaluation de l'aptitude à la conduite est complexe, surtout en cas de troubles cognitifs. La perte des fonctions cognitives est la principale raison pour laquelle les médecins recommandent l'arrêt de la conduite en Suisse; les lésions cérébrales et la démence en sont les principales causes.L'arrêt de la conduite a d'importantes répercussions sur la santé, la société et l'économie. L'arrêt de la conduite peut avoir un impact négatif sur la santé des individus car il est associé à la solitude, la dépression,la baisse de l'estime de soi, la perte d'autonomie et une charge accrue pour la famille. L'aptitude à la conduite est une question de santé publique. Les évaluations sur route ont été conçues pour détecter les erreurs spécifiques liées aux dysfonctionnements cognitifs, en situation de conduite.
Le projet est innovant car il propose une solution compréhensive, comprenant des procédures d'évaluation et diverses méthodes de compensation. Une aide à la décision basée sur 4 critères (tests neuropsychologiques, informations qualitatives, évaluations sur route et facteurs de risque/protection) sera développée et associée à un niveau d'aptitude à la conduite et à un statut de conducteur. Le projet fournira également un aperçu de ce qui est mis en œuvre en Suisse  en termes d'évaluation et de compensation. Les véhicules automatisés seront examinés en tant que moyens de compensation. Enfin, des recommandations seront formulées pour harmoniser les pratiques d'évaluation en Suisse.
Projektziele
(Englisch)
The aim of the project is to provide recommendations for Switzerland regarding fitness-to-drive
assessment procedure, tools and cut-off for people living with cognitive impairments, leading
to decisions of driver’s licence maintenance or withdrawal and compensation measures if
needed.
1. To formulate a multi-criteria decision aid in fitness-to-drive assessment linked to
driving level outcomes. 
2. To precisely describe the Swiss situation regarding fitness-to-drive assessment and compensation measures. 
3. To assess available compensation measures in Switzerland and abroad and provide criteria for inclusion. 
4. To assess how autonomous vehicles may compensate for cognitive impairments. 
5. To formulate, select and hierarchise recommendations for Switzerland, creating a priority list to be implemented.
Projektziele
(Französisch)
Le but du projet est de formuler des recommandations pour la Suisse sur la procédure d'évaluation de l'aptitude de conduite pour les personnes vivant avec des troubles cognitifs, menant aux décisions de maintien ou de retrait du permis de conduire et aux mesures de compensation.
1. Élaborer une aide à la décision multicritériée pour l'évaluation de l'aptitude à la conduite automobile.
2. Décrire précisément la situation suisse en matière d'évaluation de l'aptitude à la conduite et des mesures de compensation.
3. Évaluer les mesures de compensation disponibles en Suisse et à l'étranger; et formuler des critères d'inclusion.
4. Évaluer comment les véhicules autonomes peuvent compenser les troubles cognitifs.
5. Formuler, sélectionner et hiérarchiser les recommandations pour la Suisse, en créant une liste de priorités à mettre en œuvre.