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Research unit
SFOE
Project number
SI/502495-WP6
Project title
New work, mobility and energy

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Short description
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Inserted texts


CategoryText
Short description
(German)

Räumliche und zeitliche Grenzen zwischen Wohnen und Arbeiten sind durch gesellschaftliche Flexibilisierungs- und Digitalisierungsprozesse verschwommen und durch die COVID-19-Pandemie beschleunigt worden. Diese Dynamik wirkt sich sowohl auf den Energieverbrauch im Mobilitätssektor (Vermeidung von Fahrten, Reduzierung von Fahrstrecken, Verlagerung von Fahrten in Randzeiten und auf andere Verkehrsmittel) als auch im Gebäudesektor (mehr Flächen für Homeoffice in Privathaushalten, weniger in Bürogebäuden) aus. Die Projektlaufzeit ermöglicht ein (quasi-)experimentelles Paneldesign im Längsschnitt, um das Energieminderungspotenzial sowohl bestehender als auch neuer Interventionen in den LLs zu bewerten. Wechselbeziehungen zwischen dem Konzept des Wohlbefindens und der Mobilität, einschließlich der Rebound- und Spillover-Effekte, werden thematisiert (Freizeitreisen, langfristige Standortentscheidungen und die Wahl von Mobilitätsinstrumenten im Allgemeinen). Basierend auf den empirischen Ergebnissen werden gute Beispiele für Interventionen identifiziert und so aufbereitet, dass sie auf andere Regionen übertragen werden können.

Short description
(English)

The spatial and temporal boundaries between living and working have become blurred due to the societal processes of flexibility and digitization that have been accelerated by the COVID-19 pandemic. These dynamics have a significant impact on energy consumption in both the transportation sector (avoiding commutes, reducing travel distances and peak hour movements, new modes of transport) and the building sector (more space for home offices among individuals, less in office buildings). The duration of the project allows for the design of a longitudinal (quasi-experimental) study to evaluate the energy mitigation potential of both existing and new interventions in the living labs. The interrelations between the concept of well-being and mobility, including rebound and spillover effects, will be addressed (leisure travel, decisions on long-term permanence and choice of mobility tools in general). Based on empirical evidence, good examples of interventions will be identified and prepared for implementation and scalability to other regions.

Short description
(French)
Les frontières spatiales et temporelles entre la vie et le travail sont devenues floues par les processus sociaux de flexibilisation et de numérisation qui ont été accélérés par la pandémie coronavirus. Ces dynamiques ont un impact sur les consommations d'énergie tant dans le secteur de la mobilité (trajets domicile-travail évités, distances parcourues et déplacements aux heures de pointe réduits, nouveaux modes de transport) que dans le secteur du bâtiment (plus d'espaces pour les bureaux à domicile chez les particuliers, moins dans les immeubles de bureaux). La durée du projet permet la conception d’une étude longitudinale (quasi-)expérimentale afin d'évaluer le potentiel d'atténuation énergétique des interventions - nouvelles et existantes- dans les LLs. Les interrelations entre le concept de bien-être et de mobilité, y compris les effets de rebond et d'entraînement, seront abordées (voyage d'agrément, décisions sur la permanence à long terme et choix des outils de mobilité en général). Sur la base des preuves empiriques, de bons exemples d'interventions seront identifiés et implémentés de manière à pouvoir être étendus à d'autres régions.
Short description
(Italian)
I confini spaziali e temporali tra la vita privata e professionale sono diventati sempre meno definiti a seguito dei cambiamenti sociali dovuti a processi di flessibilizzazione e digitalizzazione accelerati soprattutto dalla pandemia COVID-19. Queste dinamiche hanno un impatto sui consumi energetici sia nel settore della mobilità (evitando gli spostamenti, riducendo le distanze percorse e gli spostamenti in fasce orarie di punta e cambiando modalità di trasporto) che in quello delle costruzioni (più aree per home office nelle abitazioni private, meno negli edifici per uffici). La durata del progetto consente di condurre una ricerca longitudinale (quasi) sperimentale finalizzata alla valutazione del potenziale di mitigazione energetica degli interventi -esistenti e nuovi- nei LL. Saranno affrontate le interrelazioni tra il concetto di benessere e mobilità, compresi gli effetti spillover e di ricaduta (viaggi di piacere, decisioni sulla permanenza a lungo termine e scelte relative agli strumenti di mobilità in generale). Sulla base dell'evidenza empirica, saranno identificate e implementate strategie di  buona prassi che possano essere estese ad altre regioni.