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Research unit
FEDRO RBT
Project number
VPT_20_02D_01
Project title
Loading and unloading of delivery vehicles in public space (coexistence of freight and passenger transport)

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Key words
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Short description
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Project aims
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Inserted texts


CategoryText
Key words
(German)
Lieferverkehr; Öffentlicher Raum; Be- und Entladen; Güterverkehr; Koexistenz
Key words
(English)
Delivery Traffic; Public Space; Curbside Management; Loading and Unloading; Freight Traffic; Coexistence
Short description
(German)
Im Rahmen einer Auslegeordnung werden zuerst Grundlagen zum Be- und Entlad von Lieferfahrzeugen und zur Nutzung der Verkehrsflächen aufbereitet. In einem zweiten Schritt werden Anspruchsgruppen und deren heutige und künftigen Nutzungsansprüche des für den Warenumschlag relevanten öffentlichen Strassenraumes und Nutzungskonflikte identifiziert. In einem dritten Schritt werden der Prozess und Kriterien für eine Interessenabwägung für Planungen des Warenumschlags definiert. In einem vierten Schritt werden bestehende gute Praktiken und neue Lösungsansätze für den Be- und Entlad von Lieferfahrzeugen im öffentlichen Raum identifiziert und bewertet. In einem fünften Schritt werden aus den bewährten bestehenden Lösungen und geeigneten neuen Lösungen «Standardlösungen» für den Be-/Entlad von Lieferfahrzeugen definiert . Für die übrigen Nutzungsansprüche werden Standardlösungen aus bestehenden Projekten, Normen und Planungsleitfäden abgeleitet. Die Anwendungsmöglichkeiten der Standardlösungen werden für verschiedene Raumtypen aufgezeigt und die Anwendbarkeit validiert. Die Planungsgrundlagen und -hinweise werden in einem REG-Norm Entwurf aufbereitet, welcher durch die VSS NFK 6.3 Güterverkehrsanlagen und Intermodalität fertiggestellt wird. In einem sechsten Schritt werden die Ergebnisse und Erkenntnisse des Forschungsprojektes werden in einem Forschungsbericht dokumentiert.
Short description
(English)
In the first step, the basics for loading and unloading delivery vehicles and for the use of traffic areas are prepared. In a second step, stakeholder groups and their current and future demands for use of the public road space relevant for goods handling and conflicts of use are identified. In a third step, the process and criteria for a balancing of interests for planning goods handling are defined. In a fourth step, existing good practices and new approaches for loading and unloading delivery vehicles in public space are identified and evaluated. In a fifth step, "standard solutions" for the loading/unloading of delivery vehicles are defined from the proven existing solutions and suitable new solutions. For the other usage requirements, standard solutions are derived from existing projects, standards and planning guidelines. The application possibilities of the standard solutions are shown for different types of spaces and their applicability is validated. The planning principles and guidelines will be prepared in a draft REG standard, which will be finalised by the VSS NFK 6.3 Freight Transport Facilities and Intermodality. In a sixth step, the results and findings of the research project will be documented in a research report.
 
Project aims
(German)
Im Projekt wird untersucht wie sich beim Be-/Entlad von Lieferfahrzeugen angesichts der zunehmenden Nutzungsansprüche im öffentlichen Raum eine angemessene Koexistenz des Personen- und Güterverkehrs erreichen lässt. Unter angemessener Koexistenz verstehen wir, dass bei der Ausgestaltung und Nutzung des Strassenraums (Strassen und Plätze) die verschiedenen Nutzungsansprüche räumlich und zeitlich ausgewogen berücksichtigt sind und dass die Beeinträchtigung von anderen Nutzern minimiert wird. Gestützt auf die Ergebnisse der Untersuchung sollen Planungsgrundlagen geschaffen werden zum Be- und Entlad von Lieferfahrzeugen im öffentlichen Raum mit Fokus urbane Gebiete.
Project aims
(English)
The project examines how an appropriate coexistence of passenger and goods traffic can be achieved in the loading/unloading of delivery vehicles in view of the increasing demands for use in public space. By appropriate coexistence we mean that the design and use of the road space (streets and squares) takes into account the various usage demands in a spatially and temporally balanced manner and that the interference with other users is minimised. Based on the results of the study, planning principles are to be created for the loading and unloading of delivery vehicles in public spaces with a focus on urban areas.