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Forschungsstelle
ASTRA SBT
Projektnummer
BGT_20_11A_01
Projekttitel
TUML - Using UML and BPMN to model the Structure, Operation and Maintenance of Road Tunnels. Comprehensive Digitalization of a Tunnel
Projekttitel Englisch
TUML - Using UML and BPMN to model the Structure, Operation and Maintenance of Road Tunnels. Comprehensive Digitalization of a Tunnel

Texte zu diesem Projekt

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Schlüsselwörter
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Erfasste Texte


KategorieText
Schlüsselwörter
(Englisch)
UML; BPMN; Structure, Operation; Maintenance;  Roadtunnels; Digitalization
Schlüsselwörter
(Französisch)
UML ; BPMN ; Structure, Exploitation ; Maintenance ; tunnels ; Digitalisation
Kurzbeschreibung
(Englisch)
Managing tunnels in the recent years has become more demanding and challenging mainly due to the increase of traffic volume as well as the aging of the existing structures that must comply to more stringent standards than those applicable at the time when they were built. Tunnel managers must deal with systems reaching their life span, plan the refurbishment of a part of the equipment and eventually totally replace it. The tunnel equipment is becoming more complex and interconnected, the information technology domain and data communication is getting more relevant, the minimal operation conditions are more intricated and the interfaces between systems more complex. There are many actors involved in the tunnel operation, starting from the administrative owner, the police, the maintenance division, the Safety Officer and the intervention teams; this situation introduces important interfaces between entities that are also becoming more complex. The idea of this research is to evaluate how to use UML to model the different processes necessary for the operational and safety management of a tunnel, starting from the management of static data, of minimum operating conditions, maintenance and inspection activities, including the management of information, protocols and certifications. These modelling frameworks then provide the tunnel administrator (FEDRO) with tools to standardize the processes of the management at the federal level.
Kurzbeschreibung
(Französisch)
Ces dernières années, la gestion des tunnels est devenue plus exigeante et plus difficile, principalement en raison de l'augmentation du volume de trafic ainsi que du vieillissement des structures existantes qui doivent se conformer à des normes plus strictes que celles applicables à l'époque de leur construction. Les exploitants des tunnels doivent faire face à des systèmes qui atteignent leur durée de vie et planifier la remise à neuf des systèmes. Les équipements des tunnels sont de plus en plus complexes et interconnectés, le domaine IT et la communication des données gagnent en importance et les interfaces entre les systèmes plus complexes. Nombreux acteurs sont impliqués dans l'exploitation du tunnel, à commencer par le propriétaire administratif, la police, la maintenance, le responsable de la sécurité et les équipes d’intervention ; cette situation introduit des interfaces importantes qui deviennent également plus complexes. L'idée de cette recherche est d'évaluer comment utiliser UML pour modéliser les différents processus nécessaires à la gestion opérationnelle et de la sécurité d'un tunnel, en commençant par la gestion des données statiques, des conditions minimales d'exploitation, des activités de maintenance et d'inspection, y compris la gestion des informations, des protocoles et des certifications. Ces cadres de modélisation fournissent ensuite à l'administrateur du tunnel (OFROU) des outils pour normaliser les processus de la gestion au niveau fédéral.
Projektziele
(Englisch)
The aim is to study the feasibility of applying UML models for tunnel safety and management, to give concrete examples of the application of the models and to formulate conclusions on possible applications of the models and their processes. Similarly, to what happens in the IT world, UML models form the basis for possible future implementations. The modelling will provide the framework to implement an up-to-date representation of an actual physical asset in operation, of a digital twin of the tunnel. For example, a digital twin model will allow to make real-time and time-sensitive decisions on predictive maintenance of the tunnel infrastructure and equipment. This will allow to optimize processes and operations, combine and coordinate activities in order to increase productivity and safety, minimizing the impact of all operation and maintenance activities on the traffic flow.
Projektziele
(Französisch)
L'objectif est d'étudier la faisabilité de l'application des modèles UML pour la sécurité et la gestion des tunnels, de donner des exemples concrets de l'application des modèles et de formuler des conclusions sur les applications possibles des modèles et de leurs processus. Similaire à ce qui se passe dans le monde de l'informatique, les modèles UML constituent la base d'éventuelles implementations futures. La modélisation fournira le cadre pour mettre en œuvre une représentation actualisée d'un actif physique réel en exploitation, d'un jumeau numérique du tunnel. Ca permettra d'optimiser les processus et les opérations, de combiner et de coordonner les activités afin d'augmenter la productivité et la sécurité, en minimisant l'impact de toutes les activités d'exploitation et de maintenance sur le flux de trafic.