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Research unit
FEDRO RBT
Project number
MFZ_20_06A_01
Project title
Road Safety Key Performance Indicator System for Switzerland

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Key words
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Short description
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Project aims
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Inserted texts


CategoryText
Key words
(German)
Verkehrssicherheit; Infrastruktur; Verkehrsverhalten; Rettungswesen; Monitoring
Key words
(English)
Key Performance Indicators; Road Safety; Safety Performance; Infrastructure Safety; Monitoring
Short description
(German)
In der Schweiz werden gewisse Key Performance Indicators (KPI) zum Verkehrsverhalten jährlich erhoben und ausgewertet. Dies geschieht hauptsächlich durch Beobachtungen oder Befragungen hinsichtlich selbst beschriebenen Verhaltens. Dabei liegt es in der Natur der Sache, dass manche Verfahren sehr aufwändig und fehleranfällig sind. In den Bereichen Fahrzeugtechnik, Strasseninfrastruktur und Rettungswesen werden in der Schweiz derzeit keine KPI ermittelt. Nun sollen Methoden für die Erhebung der für die Schweiz relevanten KPI erarbeitet werden. Im Zentrum steht dabei eine idealerweise automatisierte Erfassung valider, verlässlicher und objektiver Daten im Bereich des Verhaltens und der Fahrzeugtechnik, welche einen hohen Zusammenhang zur Unfallentstehung aufweisen. Die aktuellen Entwicklungen von künstlicher Intelligenz (z.B. bei Videoerhebungen) und in den Strassenfahrzeugen (Datenschreiber etc.) bieten aussichtsreiche Möglichkeiten der anonymisierten und systematischen Datenerhebung. Eine grössere Herausforderung ist die Datenerfassung beim Langsamverkehr, der derzeit aus verschiedenen Gründen im Fokus der Verkehrssicherheitsarbeit liegt. Auch im Rettungswesen ist die Datenlage derzeit nicht einheitlich geregelt. Als Ergebnis wird eine Liste konzipiert, versehen mit Prioritäten, Aufwandschätzungen und allfälligen regulatorischen Hindernissen (Datenhoheit).
Short description
(English)
In Switzerland, certain Key Performance Indicators (KPI) on road user behaviour are collected and evaluated annually. This is mainly done through observations or surveys regarding self-described behaviour. It is in the nature of things that some procedures are rather time-consuming and error-prone. In the areas of vehicle technology, road infrastructure and emergency services, no KPIs are currently determined in Switzerland. Methods for the collection of KPIs relevant to Switzerland are now to be developed. The focus is on an ideally automated collection of valid data in the area of behaviour and vehicle technology, which have a high correlation with the occurrence of accidents. Current developments in artificial intelligence (e.g. in video recording) and in road vehicles (data recorders, etc.) offer promising possibilities for anonymised and systematic data collection. A greater challenge is the collection of data on non-motorised traffic, which is currently the focus of road safety work for various reasons. The data situation in the rescue sector is also currently not uniformly regulated. As a final product, a list is prepared with priorities, effort estimates and possible regulatory obstacles (data sovereignty).
Project aims
(German)
- Ein konkreter Vorschlag für die Erfassung von Key Performance Indicators (KPI) für die Schweiz liegt vor.
- Eine zielgerichtete und effiziente Erhebung der herkömmlichen Indikatoren ist sichergestellt. 
- Die Vergleichbarkeit der Ergebnisse mit anderen Ländern ist gegeben.
- Die Definition von zusätzlichen KPI, die aussagekräftige Informationen und evidenzbasierte Hinweise zur Unfallentstehung bei allen strassengebundenen Verkehrsträgern liefern, ist erfolgt.
- Aus den Ergebnissen der Forschung wird in der Folge die Verkehrssicherheit gefördert, indem zielgerichtete Massnahmen ergriffen werden (ausserhalb der Forschungsarbeit). 
- Insgesamt werden die Auswirkungen von Verkehrsunfällen und die damit verbundenen Leiden und Kosten in der Schweiz damit minimiert.
Project aims
(English)
- A concrete proposal for the collection of Key Performance Indicators (KPI) for Switzerland is available.
- A targeted and efficient collection of the traditional indicators is ensured. 
- The comparability of the results with other countries is given.
- The definition of additional KPIs that provide meaningful information and evidence-based indications on the occurrence of accidents in all road-based modes of transport has been carried out.
- The results of the research are subsequently used to promote road safety by taking targeted measures (outside the research work). 
- Overall, the effects of road accidents and the associated suffering and costs in Switzerland are thus minimised.