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Research unit
FEDRO RBT
Project number
AST_2020_105
Project title
Maintenance management of mined tunnel - EP5 cost model

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Key words
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Short description
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Project aims
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Inserted texts


CategoryText
Key words
(German)
Erhaltungsmanagement, Strassentunnel, kostenbeeinflussende Parameter, Kostenmodell , Langzeitverhalten, Erhaltungsmassnahmen
Key words
(English)
maintenance management, road tunnel, parameters affecting costs, cost model, longterm behaviour, maintenance measures
Short description
(German)
Erhaltungsmassnahmen sind im Spannungsfeld zwischen Verfügbarkeit der Strassen, Erhaltungsbedarf und vorhandenen finanziellen Mitteln insb.esondere der Tunnelanlagen möglichst langfristig zu planen. Mit dieser Forschung soll ein Kostenmodell für die Erhaltung von bergmännischen Tunnel durch die Analyse von bereits durchgeführten Erhaltungsprojekten entwickelt werden, welches durch den Input von zukünftigen Projekten weiter kalibriert werden kann. Auf der Grundlage des Fachkatalogs der Bauwerksteile gemäss KUBA 5.0 und von bestehenden Kostenmodellen (z.B. CBR, BIM) entsteht eine Modellstruktur bzw. -gliederung. Durch eine umfassende Analyse von bereits an Tunneln durchgeführten Erhaltungsprojekten werden relevante kostenbeeinflussende Faktoren identifiziert und in das Modell integriert. Für eine saubere Integration ins Kostenmodell müssen die Abhängigkeiten zwischen Schadenprozessen und Überwachungs-/Inspektionsmethoden bzw. Typen von Erhaltungsmassnahmen aus den Ergebnissen von EP1-3 berücksichtigt werden. Zusätzlich sind im Kostenmodell sowohl die Generierung der Kosten von einzelnen Bauwerksteilen wie auch ein Ansatz für die Kostenauswirkung relevanter Abhängigkeiten von Bauwerksteilen untereinander abzubilden. Bei Erhaltungsmassnahmen von Tunneln ist im Unterschied zu Kunstbauten die Abhängigkeit von Massnahmen an Bauwerksteilen untereinander wesentlich grösser. Weiter ist eine enge Zusammenarbeit mit EP4 erforderlich, um die relevanten Kostenbeeinflussungen und Abhängigkeiten im Entscheidungsmodell für die Erarbeitung von Entscheidungsoptionen auch abzubilden bzw. zu berücksichtigen. Das Kostenmodell wird so erstellt, dass es einfach in eine Datenbank überführt werden kann.
Short description
(English)
Maintenance measures must be planned as far into the future as possible, taking into account conflicts of interest between road availability, maintenance requirements, and available financial resources, especially for the tunnel systems. This research is intended to develop a cost model for the maintenance of mined tunnels by analysing maintenance projects already being  implemented, which can then be further calibrated by the input of future projects. Based on the technical catalogue of structural components according to KUBA 5.0 and existing cost models (e.g. CBR, BIM) a model structure or classification is developed. Through a comprehensive analysis of maintenance projects already being carried out on tunnels, relevant cost influencing factors are identified and integrated into the model. For a clean integration into the cost model, the dependencies between damage processes and monitoring/inspection methods or types of maintenance measures must be considered from the results of EP1-3. In addition, the cost model must reflect both the generation of costs of individual structure components and an approach to the cost impact of relevant interdependencies between structure components. In contrast to civil engineering structures, the dependency of measures on structural components between each other is much greater in the case of tunnel maintenance measures. Furthermore,  close cooperation with EP4 is necessary in order to map out and consider the relevant cost influences and dependencies in the decision model for the development of decision options. The cost model is built in such a way that it can easily be transferred into a database.
Project aims
(German)
Das Hauptziel des Einzelprojekts EP5 ist es, ein Kostenmodell für das Erhaltungsmanagement von bergmännischen Tunneln für den Einsatz im Entscheidungsmodell (EP4) zu entwickeln. Die Kosten sind grundsätzlich abhängig von Typ & Aufbau der Bauwerke, Zustand & Schadensprozessen (EP1), Überwachungs- und Inspektionsmethoden (EP2) sowie Arten von Erhaltungsmassnahmen (EP3). Ziel soll somit sein, die für die Entscheidungsfindung notwendigen kostenrelevanten Faktoren aus bestehenden Projekten in Abstimmung mit EP1-3 und in Zusammenarbeit mit EP4 zu identifizieren und diese im Kostenmodell zu integrieren. Dabei gilt es die abhängigen Kostenkenngrössen zuverlässig & über alle Entscheidungsstufen möglichst stabil zu halten, was besonders im Rahmen eines Variantenstudiums innerhalb eines Erhaltungsprojektes, aber auch bei Investitionsentscheiden über verschiedene Teilsysteme wichtig ist
Project aims
(English)
The main objective of this EP5 project is to develop a cost model for the maintenance management of mined tunnels for use in the (EP4) decision model. The costs are basically dependent on the type and construction method of the structures, condition and damage processes (EP1), monitoring and inspection methods (EP2) and types of maintenance measures (EP3). The aim should therefore be to identify the cost-relevant factors from existing projects that are necessary for decision-making in coordination with EP1-3 and in cooperation with EP4, and to integrate these into the cost model. In doing so, it is important to keep the dependent cost parameters reliable and as stable as possible across all decision stages, which is particularly important in the context of a study of variants within a maintenance project, but also for investment decisions on various subsystems.