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Research unit
FEDRO RBT
Project number
VSS2016/326
Project title
Sealing systems and bituminous layers on bridges with timber roadway slabs

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Key words
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Short description
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Project aims
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Berichtsnummer
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Inserted texts


CategoryText
Key words
(German)
Fahrbahnbelag, Abdichtung, Flüssigkunststoff, Verbund, Blasenbildung, Anschlüsse, Fahrbahnübergang
Key words
(English)
roadbed, Lining, liquid plastic, composite, blister, connections, road-intersection
Short description
(German)
Im Jahr 2009 wurde die Norm SN 640 451 "Abdichtungssysteme und bitumenhaltige Schichten auf Brücken mit Fahrbahnplatten aus Holz publiziert. Diese Norm regelt erstmalig Systemaufbauten für die Abdichtung und bitumenhaltigen Schichten (Asphaltbeläge) auf Holzbrücken. Sie gilt jedoch nur für Abdichtungssysteme ohne Verbund, da zum damaligen Zeitpunkt keine ausreichende Erkenntnisse und Erfahrungen über Systemaufbauten mit Verbund vorlagen. Der Einfluss der wechselnde Holzfeuchte in den Fahrbahnplatten war unzureichend bekannt. Ferner konnten keine Flüssigkunststoffabdichtungen berücksichtigt werden.
Da insbesondere bei Strassenbrücken Aufbauten mit Schubverbund die Regel sind, sollen hierfür die Grundlagen/Anforderungen und Ausführungsbedingungen in dem geplanten Forschungsprojekt erarbeitet werden. Das Projekt ist die konsequente Fortführung des von der BFH  und weiteren Beteiligten der Begleitkommission durchgeführten und von dem Bundesamt für Umwelt finanzierten F+E Projektes „Asphaltbeläge auf Holzbrücken“ (http://www.bafu.admin.ch/wald/01234/01238/15631/index.html?lang=de). Hier wurden bereits erste Systemlösungen auch mit Schubverbund für bituminöse Fahrbahnbeläge auf Strassenbrücken mit Holztragwerken erarbeitet. Es werden die für Massivbrücken erarbeitete Erkenntnisse, Materialien und Aufbauten aus dem VSS 2006/509 Initialprojekt „Abdichtungssysteme und bitumenhaltige Schichten auf Betonbrücken auf auf ihre Verwendbarkeit für Holzbrücken überprüft.
Short description
(English)
The standard SN 640 451 „lining systems and bitumen containing layers on bridges with timber roadway slabs“ was published in 2009. This standard deals for the first time with system structures for sealing and bitumen containing layers (asphalt pavement) on timber bridges. This standard only applies to sealing systems without bond as there was not enough knowledge and experience in system structures with bond at that time. The influence of changing timber moisture content in roadway slabs was insufficiently known. Furthermore liquid synthetic sealant couldn’t be considered.
Since structures of road bridges with shear coupling in particular have become routinely, fundamental research and requirements will be established in the planned research project.
The project constitutes the consistent continuation of a research project called “asphalt surfacing on timber bridges”
(http://www.bafu.admin.ch/wald/01234/01238/15631/index.html?lang=de) implemented by BFH and other parties of the advisory commission and financed by the Federal Department of Environment. The development of initial system solutions for bituminous roadbed on road bridges with timber structures has already been taken. Findings, materials and structures elaborated for massive bridges based on VSS 2006/509 initial project “lining systems and bituminous layers on concrete bridges” are tested for their applicability for timber bridges.
Project aims
(German)
Mit dem Projekt werden neue abgesicherte Systemaufbauten für Abdichtungssysteme und bitumenhaltige Schichten (Asphaltbeläge) auf Brücken mit Fahrbahnplatten aus Holz erarbeitet. Dabei werden zusätzlich zu den bereits bestehenden Aufbauten ohne Verbund auch abgesicherte Lösungen für hochbeanspruchte Strassenbrücken für Systemaufbauten mit Schubverbund erarbeitet. Der Einfluss der Feuchteänderungen in den Fahrbahnplatten aus Holz wird dabei besonders berücksichtigt, zusätzlich dazu auch  Flüssigkunststoffabdichtungen. Muster-/ Regeldetaillösungen für z.B.  Randanschlüsse, flexible(geschlossene) Fahrbahnübergänge, Anschlüsse von Einbauten etc. definieren neu Standards und sorgen für eine grössere Planungssicherheit. Die Dauerhaftigkeit von Holzbrücken wird erhöht und der Wartungsaufwand reduziert. Ziel ist die Überarbeitung der Norm SN 640 451.
Project aims
(English)
With this project new secured system structures for lining systems and bitumen containing layers (asphalt surfaces) on bridges with roadway slabs made of timber will be developed. Thereby secured solutions for highly stressed road bridges for system structures with shear coupling will be elaborated in additon to the already existing structures without composite. The impact of varying moisture content in timber road slabs will thereby be specifically considered. Further also new liquid plastic lining for system structures will be taken into account. Sample solutions/standard details for e.g. edge connections, flexible (closed) road-intersections, connections for fittings etc. will define new standards and care for a better planning security. The durability of bridges made of timber will increase and the maintenance costs reduce. The results represent the basis of the revision of the standard SN 640 451.
Berichtsnummer
(German)
1735