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Research unit
FEDRO RBT
Project number
VSS2011/403
Project title
Influence of different rejuvenators in hot recycling on the performance of bituminous pavement layers

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Key words
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Short description
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Project aims
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Berichtsnummer
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Inserted texts


CategoryText
Key words
(German)
Recycling, Verjüngungsmittel, Alterungsverhalten, Bewitterung
Key words
(English)
recycling, rejuvenator, aging behaviour, weathering
Short description
(German)

Der zunehmende Einsatz von Recycling-Granulat (RAP) führt zu einer kontinuierlichen Erhöhung des
Recyclinganteils von Mischgut. Da das Bindemittel im RAP in den meisten Fällen durch die Versprödung
des Belages recht hart ist, muss zur Reduktion der Viskosität, respektive „Verjüngung“ ein weiches Bindemittel
zugegeben werden. Bei einem Recyclinganteil von über 50% liegt die berechnete Penetration des Zugabebitumens bei 300
[0.1 mm] und höher. Bei noch höheren Recyclinganteilen kann die Verjüngung nur noch durch
sogenannte Verjüngungsmittel erreicht werden. Da diese in der Regel kein Bitumen enthalten, ist ihre chemische Zusammensetzung stark unterschiedlich. Die Kompatibiltät mit Bitumen insbesondere auch mit dem verhärteten Bindemittel im RAP wird in der Regel untersucht. Weitgehend unbekannt ist jedoch, wie sich das mit Verjüngungsmittel versetzte Bitumen nach dem Einbau insbesondere über längere Zeit verhält. Dies ist auschlaggebend für die Dauerhaftigkeit der Recyclingbeläge.
In diesem Projekt wird das Alterungsverhalten von Recyclingasphalt mit hohem Recyclinganteil und Verjüngungsmittelzugabe an Asphaltprüfkörpern untersucht. Unterschiedliche Lagerungsbedingungen (Bewitterung im Freien, künstliche Alterung im Labor) und Materialparameter (Hohlraumgehalt, Bindemittelanteil, Verjüngungsmitteltyp) werden angewandt. Ziel ist es, ungeeignete Verjüngungsmittel, die zu einer schnelleren Alterung des Bindemittels führen erkennen zu können und dafür eine Eignungsprüfung vorzuschlagen.

Short description
(English)
The growing use of reclaimed asphalt (RAP) results in a continuous increase of the percentage of added RAP to the hot mix asphalt. The bituminous binder in the RAP is in general quiet hard; therefore, a soft bitumen has to be added in order to reduce the viscosity of the binder. For recycling proportions over 50%, the calculated penetration value gets 300 [0.1 mm] and higher. Increasing the recycling percentage even more, the softening of the old binder is only possible with so called rejuvenators. Because rejuvenators don't contain bitumen there chemical composition varies highly. In general, the compatibility with bitumen is investigated, especially with the hardened binder of the RAP. However, it is widely unknown how the properties of the bitumen-rejuvenator mixture after construction are developing over a longer period of time. This is crucial for durability considerations of recycling asphalt pavements.
This project investigates the aging behavior of recycling asphalt specimens with high RAP-content containing rejuvenators. Different exposure procedures (outdoor weathering, artificial aging in the laboratory) and material parameters (void and binder content, type of rejuvenator) will be applied. The main goal is to detect unsuitable rejuvenators, which cause an accelerated aging of the binder.  An adequate type testing procedure will be recommended.
Project aims
(German)

• Vergleich des Alterungsverhaltens von Bitumen mit und ohne Verjüngungsmitteln in Prüfkörpern unter  freier Bewitterung, sowie künstlicher Alterung im Labor unter Berücksichtigung von Hohlraumgehalt und Bindemittelanteil

• Prognose des Alterungsverhaltens von Verjüngungsmitteln in Recyclingasphalt

• Entwicklung einer Eignungsprüfung für Verjüngungsmittel

• Entwurfes für eine Schweizer Regel

Project aims
(English)

• Comparing the aging behaviour of bitumen with and without rejuvenators in test specimens under outdoor exposure and artificial aging in the laboratory taking into account void  and binder content

• Prediction of the aging behaviour of rejuvenators in recycling asphalt pavement

• Development of an initial type testing procedure for rejuvenators

• Draft for a Swiss technical specification

Berichtsnummer
(German)
1728