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Research unit
FEDRO RBT
Project number
SVI2014/003
Project title
E-bikes - Impacts on the transportation system

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Key words
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Short description
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Project aims
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Berichtsnummer
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Inserted texts


CategoryText
Key words
(English)
E-bike, bicycle facilites, corridor, bike equipment, road user's attitude, legal framework, security
Key words
(French)
Vélo électrique, VAE, aménagement cyclable, gabarit, équipement des cycles, comportement des usagers, cadre juridique, sécurité
Short description
(English)

Part 1 – Study framework and literature : analysis of the on-going researches results and international comparison of the "e-bike transportation system"

Part 2 – Territorial analysis : operating of the e-bike system in the current territorial structure and vision for the future.

Part 3 – E-bike system analysis :
- Highlighting of the main themes which need a deep analysis and determination of the current and future problems related to the e-bike system.
- Themes study, based on available technical knowledge (norm, experience, literature) and on field's analysis in Bern and in Geneva : e.g. user's position on the road, attitude towards obstacles, mutual perception between users, braking distance, etc.
- Strengthening and overview.

Part 4 – Action leads
Carrying out of technical records for each priority action lead  (adjustment measures for roads, bike infrastructures, vehicles, legal framework and public relations, etc.)

Short description
(French)

Phase 1 – Cadre de l'étude et littérature : valorisation des différents éléments issus des recherches en cours et comparaison internationale de la problématique globale du "système  de transport vélo à assistance électrique".

Phase 2 – Approche "territoire" : analyse de la place du vélo électrique dans la structure actuelle du territoire et vision future 2030.

Phase 3 – Approche "système" :
- Mise en évidence des principaux thèmes nécessitant une analyse détaillée, afin de déterminer les problèmes posés au système, pour la situation actuelle et pour la situation future 2030. Les thèmes pourront être reliés à un ou plusieurs des éléments principaux identifiés du système (infrastructure, véhicules et équipements, usagers, cadre juridique).
- Analyse des thèmes identifiés sur la base des connaissances techniques à disposition (normes, littérature, expérience) et de relevés de terrains réalisés à Berne et à Genève : par exemple position des usagers, comportement face aux obstacles, perception des autres usagers, distances de freinage, etc.
- Consolidation et synthèse du diagnostic.

Phase 4 – Axes d'action : réalisation de fiches techniques de mesures pour chaque axe d'action identifié comme prioritaire (adaptation des infrastructures, des véhicules, du cadre juridique, communication, etc.)

Project aims
(English)
This research aims to identify the particular issues concerning the fast increasing number of e-bikes users (lack of control from cyclists, lack of anticipation from other users, inappropriate road layout, legal framework confused). The caracteristics of the "e-bike transportation system" are analysed (users, vehicles, infrastructures, legal framework and their interactions). The main goal is to show the actions that must be taken in order to help taking e-bikes into account when planning transportation projects. The different requirements between "slow" e-bikes (< 25 km/h) and "quick" e-bikes (25 to 45 km/h) must also be highlighted.
Project aims
(French)
Ce travail de recherche doit viser à identifier les enjeux spécifiques liés au développement du vélo électrique (manque de maîtrise des cyclistes, manque d'anticipation par les autres usagers, infrastructures inadaptées, cadre juridique flou). A cet effet, l'étude procède à l'analyse des principales caractéristiques du "système de transport vélo à assistance électrique" (usagers, véhicules, infrastructures et cadre juridique) ainsi que de leurs interactions. Il s'agit par là de mettre en évidence les mesures à prendre afin d'améliorer la prise en compte des vélos électriques dans les projets de planification des transports et de permettre au planificateur de distinguer les exigences différentes liées aux vélos électriques "lents" (<25 km/h) et "rapides" (25-45 km/h).
Berichtsnummer
(German)
1603