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Research unit
FEDRO RBT
Project number
SVI2014/009
Project title
Research Package VeSPA (Road safety gains resulting from datapooling and structured data analysis): Measures and potentials in the field of road infrastructure

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Key words
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Short description
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Project aims
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Berichtsnummer
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Inserted texts


CategoryText
Key words
(German)
Strassenverkehrssicherheit, Unfall, Statistik, Indikator, Auswertung, Massnahmen
Key words
(English)
Road safety, accident, statistics, indicators, analysis, measures
Short description
(German)

Seit Januar 2011 ist es möglich, die Daten des Strassenverkehrsunfall-Registers (VU) mit anderen Registern des Bundesamtes für Strassen (ASTRA) sowie weiteren Datenquellen zu verknüpfen. Dieser neu geschaffene Datenpool (VeSPA-Datensatz) ermöglicht detaillierte Auswertungen verschiedener Faktoren auf das Unfallgeschehen. Das diesbezügliche Forschungspaket „Verkehrssicherheitsgewinne durch Datapooling und strukturierte Datenanalysen“ (VeSPA) besteht aus insgesamt fünf inhaltlichen Teilprojekten. Diese behandeln in einer ersten Phasen die Bereiche Mensch/Gesellschaft, Situation/Infrastruktur, Fahrzeug, Wetter und medizinische Folgen. Ziel der Fortführung des Forschungspakets VeSPA ist es, die Einflüsse zum Unfallgeschehen umfassend zu verknüpfen und Zusammenhänge zwischen den Einflussfaktoren aufzudecken, um mit diesem Wissen konkrete Massnahmen auf Ebene der Infrastruktur zu entwickeln.

Im Teilprojekt TP2-M werden auf Netzebene mit Fokus auf Einflussfaktoren und damit Massnahmen der Infrastruktur entsprechende Unfallmodelle validiert, angepasst und neu entwickelt. Hierzu werden in enger Abstimmung mit dem TP1-M auch personen-, fahrzeug- und witterungsbezogene Einflüsse berücksichtigt. Ausgehend von den Erkenntnissen zu den Unfallmodellen werden Massnahmen hergleitet und modellhaft Wirkungen abgeschätzt. Es werden relevante Ergebnisse für die Praxis aufbereitet, Hinweise für Projektierungsnormen zusammengestellt und ein Ausblick auf typische Anwendungsgebiete der verbesserten Modellen sowie der Massnahmen zur Verbesserung der Verkehrssicherheit gegeben.  

Short description
(English)

Since January 2011, it is possible to link data of the Road Traffic Accident Register (VU) with other registers of the Swiss Federal Roads Office (FEDRO) and with data from various other sources. This newly created pool of data allows detailed analysis of various factors on accident rates. The according research package “road safety gains resulting from datapooling and structured data analysis" (VeSPA) comprises six sub-projects (TP). The scientific sub-projects examine in two phases impacts of persons/society, situation/infrastructure, vehicle, weather, and medical consequences. The objective of this research project in the research package VeSPA is to combine the factors on an aggregated level of the road network that affect accident events and to detect interactions among those effects in order to identify countermeasures for road administrations.

Sub-project TP1-M will focus on influence factors or rather countermeasures regarding road infrastructure at network level. Accident prediction models will be validated, adjusted and newly developed aimed at describing measures for safety improvement. In cooperation with the works in the sub-project TP1-M influence factors regarding road users, vehicles and weather are also considered. Countermeasures are derived based on the results from the models. Countermeasure effects are estimated as well. Relevant results will be prepared for practical applications, advices are given for design standards and there will be an outlook on future applications regarding the models and the countermeasures for improving road safety. 

Project aims
(German)
Ziel dies Projekts ist die modellhafte Beschreibung von Einflussbereichen des Unfallgeschehens unter dem Fokus der Massnahmenidentifizierung und -bewertung. Das erste Teilziel betrifft den Aufbau eines Erklärungsmodells zu den Einflussfaktoren der Infrastruktur unter gleichzeitiger Berücksichtigung der Einflussbereiche Verkehrsteilnehmende, Fahrzeuge und Wetter. Mit dem zweiten Teilziel wird die Entwicklung von möglichst ganzheitlichen Unfallmodellen zur Verknüpfung der genannten Einflussbereiche auf unterschiedlichen Hierarchieebenen verfolgt. Drittes und zentrales Ziel ist die Ableitung von Massnahmen (vorrangig der Infrastruktur) für ausgewählte Zielgruppen sowie Unfallsituationen und die Abschätzung von Massnahmenwirksamkeiten.
Project aims
(English)
Main objective of this research project is the specification of accident prediction models with the focus on identifying and assessing countermeasures. An explanatory model is set up first that contains factors on road infrastructure and connects them to other influences like individuals, vehicles and weather. Secondly empirical models are built and validated as a base for a multilevel model that combines the different influence dimensions. Final objective is the identification of countermeasures as well as the evaluation of their effectiveness.
Berichtsnummer
(German)
1598
Berichtsnummer
(English)
1598