ServicenavigationHauptnavigationTrailKarteikarten


Research unit
FEDRO RBT
Project number
ASTRA2013/006
Project title
Influence of channelized and non channelized loading with the full-scale load simulator MLS10 on the durability of a T2 standard pavement

Texts for this project

 GermanFrenchItalianEnglish
Key words
Anzeigen
-
-
Anzeigen
Short description
Anzeigen
-
-
Anzeigen
Project aims
Anzeigen
-
-
Anzeigen
Berichtsnummer
Anzeigen
-
-
-

Inserted texts


CategoryText
Key words
(German)
Verkehrslastsimulation, Spurdriften, Nicht-kanalisierte Belastung, Beschleunigte Belagsprüfung, Leistungsfähigkeit von Asphaltbelägen
Key words
(English)
Traffic simulation, Lateral Wandering, Non-channelized loading, Accelerated Pavement Testing, Performance of Asphalt Pavements
Short description
(German)
Für das Projekt wird ein 18 m x 5 m T2 S2 Norm Belag des Oberbautyps 1 verwendet, welcher bereits im Strasseninnovationspark in Lenzburg eingebaut ist. Er besteht aus 2 cm AC 8 N auf 3 cm AC T 11 N auf 60 cm ungebundenem Gemisch 0/45. Auf diesem Belag werden zwei Testreihen mit der Grossversuchsanlage MLS10 durchgeführt, eine im kanalisierten und eine im nicht-kanalisierten Betrieb. Es werden insgesamt pro Betriebsart 250'000 Überrollungen mit einer Achslast von 65 kN  appliziert. Dies ermöglicht einen direkten Vergleich der beiden Betriebsarten auf demselben Belag unter identischen Lastbedingungen. Zu definierten Zeitpunkten werden jeweils Messungen der Querprofile sowie visuelle Inspektionen durchgeführt. Zusätzlich werden kontinuierlich die Temperatur im Belag mit Thermoelementen sowie im nicht kanalisierten Betrieb auch die Dehnungen innerhalb des Belags mit Dehnungsmessstreifen aufgezeichnet.
Short description
(English)
The pavement used for the project is a 18 m x 5 m T2 S2 standard swiss pavement structure type 1, which is already constructed in the Road Innovation Parc (Testing site of MLS10) in Lenzburg. It consists of a 2 cm AC 8 N on top of a 3 cm AC T 11 N placed on a 60 cm subgrade 0/45. Two testing series, one without and one with lateral wandering, will be conducted on this pavement with the full-scale loading simulator MLS10. Each of the series consist of 250'000 loading cycles with an axle load of 65 kN. In that way it is possible to directly correlate the results of both loading cases on the same pavement and under the same loading conditions. Periodical measurements of cross-profile and stiffness as well as visual crack and wearing controls will be performed during the tests. In addition, different sensors in the structure will monitor the temperature in the pavement as well as the strains in the non-channelized loading case.
Project aims
(German)
Ziel des Projektes ist es, mithilfe der mobilen Grossversuchsanlage MLS10 den Unterschied zwischen kanalisierter und nicht kanalisierter beschleunigter Verkehrslastsimulation zu ermitteln. Das Projekt liefert Grundlagen für die quantitative und qualitative Beurteilung des Einflusses kanalisierter und nicht kanalisierter Überrollungen mit der MLS10 unter klar definierten Lastbedingungen. Es gibt Aufschluss über allfällige Unterschiede im Belagsversagen und deren zugrunde liegenden Schädigungsmechanismen. Des Weiteren kann nach Abschluss die Angemessenheit des Einsatzes des Lateral Wandering Systems für weitere Projekte schlüssig beurteilt werden.
Project aims
(English)
The aim of the project is to evaluate the difference between channelized and non-channelized  pavement testing using the full-scale load simulator MLS10. The project will deliver a basis for the qualitative and quantitative evaluation of a pavement under loading without and with applied lateral wandering through the MLS10 under clearly defined loading cases. It will reveal differences in pavement loading and the responsible failure mechanisms. Furthermore the adequate use of the lateral wander system from the MLS10 for further projects can be assessed based on the findings of this project.
Berichtsnummer
(German)
1615