En-tête de navigationNavigation principaleSuiviFiche


Unité de recherche
OSAV
Numéro de projet
2.98.04
Titre du projet
Behavioural and cognitive disorders in rats: effects of social isolation and deprivation of environmental stimulation
Titre du projet anglais
Behavioural and cognitive disorders in rats: effects of social isolation and deprivation of environmental stimulation

Textes relatifs à ce projet

 AllemandFrançaisItalienAnglais
Mots-clé
Anzeigen
-
-
Anzeigen
Description succincte
-
-
-
Anzeigen
Objectifs du projet
-
-
-
Anzeigen
Résumé des résultats (Abstract)
Anzeigen
-
-
-
Publications / Résultats
Anzeigen
-
-
Anzeigen

Textes saisis


CatégorieTexte
Mots-clé
(Allemand)
Laborratten, Versuchstier, soziale Isolation, Reizarmut, Verhaltensstörung, Kognitive Störung, Lernen, Tierschutz
Mots-clé
(Anglais)
Laboratory rats, social isolation, stimuli deprivation, behavioural disorders, cognitive disorders, animal welfare
Description succincte
(Anglais)
Socially induced stress is one of the most potent sources of welfare problems in animal husbandry. A particularly severe form of 'social stress' and one that is still common practice in experimental procedures with laboratory animals is social isolation. Rats that are reared in social isolation from the age of weaning develop a wide range of behavioral and neuro-chemical effects that are summarised under the heading 'isolation syndrome'. It has yet not been systemically examined whether the behavioural and neurochemical effects of the 'isolation syndrome' are developmentally specific and persistent.
Furthermore, in the barren laboratory cages social contact is the most significant source of external stimulation. Thus, isolation at weaning is equivalent to a dramatic loss of external stimulation in general. We are however not aware of any systematic attempt to examine the contribution of non-social aspects of isolation rearing to the 'isolation syndrome'.
The research will proceed via three objectives:
1. To investigate whether behavioural and cognitive disorders found in rats reared in social isolation from weaning are developmentally specific or independent of age during isolation.
2. To investigate whether the effects considered in objective1 are irreversible or can be reversed by resocialisation.
3. To investigate whether the effects considered in objective 1 are mediated specifically by social mechanisms or can be attenuated by environmental stimulation other than social contact.
Objectifs du projet
(Anglais)
The aim of the research is to examine how social isolation and barren housing conditions interfere with the cognitive capacities of laboratory rats to respond adaptively to changing environmental coditions. This will add to the assesment of the impact of single housing and standard laboratory cages on the welfare of laboratory rats and help the legal authorities in the evaluation and implementation of legal regulations.

01.03.1998 - 31.08.1998
establish the theoretical and practical background through literature studies and methodological pilot studies on behavioural test procedures of learning and cognition paradigms and on experimental housing conditions
planning experimental work objektives 1 and 2

01.09.1998 - 30.06.1999
execution experimental work objectives 1 and 2
initiating analysis objectives 1 and 2
planning experimental work objective 3

01.07.1999 - 31.12.1999
final analysis and presentation objectives 1 and 2
control experiments (objectives 1 and 2) and pilot studies (objective 3)

01.01.2000 - 30.09.2000
execution experimental work objektve 3
initiating analysis objective 3

01.10.2000 - 28.08.2001
final analysis and presentation objective 3, PhD thesis
Résumé des résultats (Abstract)
(Allemand)
Einzelhaltung und fehlende Käfigstrukturierung während der frühen Ontogenese beeinträchtigten die Entwicklung zahlreicher Hirnfunktionen. Deprivation sozialer (z.B. Einzelhaltung) bzw. umweltbedingter Stimulation (fehlende Käfigstrukturierung) wirkten sich dabei selektiv auf spezifische Hirnfunktionen aus (z.B. Gewöhnung an neue Situationen, Stressempfindlichkeit, Ängstlichkeit, räumliches Lernen, Gedächtnis, kognitive Fähigkeiten). Sowohl Einzelhaltung, als auch Gruppenhaltung im Standard-Laborkäfig beeinträchtigten Aspekte der Verhaltenssteuerung, welche für die Anpassungsfähigkeit - und damit das Wohlergehen von Laborratten - von entscheidender Bedeutung sind. Einzelhaltung und fehlende Käfigstrukturierung können damit aber nicht nur das Wohlergehen der Tiere, sondern je nach Forschungsgegenstand auch die Aussagekraft von Befunden aus Tierversuchen beeinträchtigen. Durch Haltung in stabilen Gruppen sowie geeignete Käfigstrukturierung (environmental enrichment) lässt sich die Haltung von Laborratten im Sinne der 3R verbessern.
Publications / Résultats
(Allemand)
Würbel, H. 2001a. Ein unbiologischer Ansatz - Konventionelle Versuchstierhaltung beeinträchtigt Tiere und Forschung. NZZ 222: 79 (25. April 2001).
Schrijver, N.C.A. und Würbel, H. (2002): Unterschiedliche Auswirkungen sozialer und nicht-sozialer Aspekte der Haltung während der frühen Ontogenese auf das Verhalten adulter Ratten in Standard-Verhaltenstests. In: Aktuelle Arbeiten zur artgemäßen Tierhaltung 2001. KTBL-Schrift 407. Darmstadt: KTBL, p. 109-118.
Publications / Résultats
(Anglais)
Schrijver N.C.A, H. Würbel (2001): Early social deprivation disrupts attentional, but not affective, shifts in rats. Behavioural neuroscience 115 (2): 437-442.

Würbel, H. 2001b. Ideal homes? Housing effects on rodent brain and behaviour. Trends Neurosci., 24: 207-211.

Schrijver, N.C.A., Bahr, N.I., Weiss, I.C. und Würbel, H. (2002) Dissociable effects of isolation rearing and environmental enrichment on exploration, spatial learning and HPA avtivity in adult rats. Pharmacol. Biochem. Behav., 73: 209-224.