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Unité de recherche
OFROU RPT
Numéro de projet
ASTRA2006/009
Titre du projet
Sustainable Goods Supply and Transport in Agglomerations (Conurbations)
Titre du projet anglais
Sustainable Goods Supply and Transport in Agglomerations (Conurbations)

Textes relatifs à ce projet

 AllemandFrançaisItalienAnglais
Mots-clé
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Programme de recherche
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Description succincte
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Description du projet
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Méthodes
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Equipements spéciaux
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Etat des recherches effectuées par le requérant
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Objectifs du projet
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Mise en oeuvre et application
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Littérature
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Textes saisis


CatégorieTexte
Mots-clé
(Allemand)
Güterversorgung, Gütertransporte, Güterverkehrsanlagen, Agglomerationen, Nachhaltigkeit
Mots-clé
(Anglais)

Goods Supply, Goods Transport, Goods transport facilities, Conurbations, Sustainability

Programme de recherche
(Allemand)

AP1: Analyse der Güterverkehrsstruktur und der sozioökonomischen Struktur der Agglomerationen sowie ihrer Entwicklung

AP2: Analyse der Logistikaktivitäten und der Merkmale und Funktionen der Logistik- und Transportinfrastruktur

AP3: Identifizierung und Erklärung der treibenden Faktoren und Ursachen, Ableitung Hauptprobleme, Vergleiche zwischen den Agglomerationen, Wechselwirkung zwischen Agglomerationen

AP4: Szenarien für die künftige Entwicklung

AP5: Aufbau eines Evaluationsrahmen für die Entwicklung und Beurteilung von Massnahmen und Strategien (inkl. Monitoring und Controlling)

AP6: Entwicklung von Massnahmen und Strategien

AP7: Aufbau eines Massnahmen-Wirkungsmodells für die Abschätzung der Auswirkungen

AP8: Auswirkungsanalysen und Evaluation

AP9: Umsetzungsplan und Empfehlungen
Description succincte
(Allemand)

In denn vergangenen Dekaden haben Gütertransporte in städtischen Ballungsgebieten überproportional zugenommen und damit auch die Umweltbelastungen. Das Projekt will die Entwicklung des Gütertransportes aufzeigen und nachhaltigere Strategien für die Versorgung der Ballungsgebiete entwickeln.

Das Projekt analysiert und vergleicht die wichtigsten Schweizerischen Ballungsräume gestützt auf Datenanalysen und  Befragungen. Für 4 bis 5 Agglomerationen werden Fallstudien durchgeführt. Dabei werden auch Entwicklungsszenarien abgeleitet und Massnahmen-Wirkungsanalysen durchgeführt.  Das Projekt wird von einem beratenden Ausschuss begleitet, der sich aus Repräsentanten wichtiger Behörden und Interessengruppen für die Umsetzung zusammensetzt.

Description succincte
(Anglais)

Road freight transport has increased dramatically in the past decades within the urban conurbations, and forecasts for the future indicate that the growth has not come to an end. The negative aspects of this growth are most visible in all European urban areas: congestion to which lorries and small delivery vehicles contribute, noise emissions, emission of pollutants and accidents are problems that decrease the quality of the urban environment substantially.

To solve the increasing problems relating to freight transport and to provide the suitable infrastructure at suitable locations it is important to identify the develop­ments in freight transport and infra­struct­ure use and also the interrelations with the socio-economic and spatial deve­lopments in­cluding the main reasons behind. From this it follows that more sustainable strategies are needed to accommodate conurbations with goods and to reach more sustainable freight movements in conurbations.

The project is based on an analysis and comparison of about 10 conurbations, 4 more detailed case studies in conurbations and one in depth case study in the Zurich area.

Description du projet
(Allemand)

Ziel dieses Projektes ist es, die Wechselwirkungen zwischen der räumlichen Entwicklung, der Infrastruktur für Logistik und Transporte sowie der Gütertransportstruktur aufzuzeigen und darauf basierend Strategien für eine nachhaltigere Güterver– und –entsorgung der Agglomerationen zu erarbeiten. In die Untersuchung sollen verschiedene Agglomerationen einbezogen werden, welche miteinander verglichen werden können. Zudem sollen auch Wechselwirkungen zwischen den Agglomerationen aufgezeigt werden. Aus der Beilage können Sie weitere Informationen zum Projekt entnehmen.

Das Projekt ist stark anwendungsorientiert aufgebaut und liefert praktische Ergebnisse zum Güterverkehr, zum Güterverkehrsinfrastrukturbedarf und zu Massnahmen in Agglomerationen. Das Projekt kann für die Agglomerationen folgende Beiträge leisten:

  • Ergebnisse und Erkenntnisse zur Güterverkehrs- und Infrastrukturentwicklung sowie Wechselwirkungen mit der sozio-ökonomischen Entwicklung (Vergleich Wechselwirkungen zwischen den Agglomerationen)
  • Einen Evaluationsrahmen für Massnahmen-/Projektbeurteilungen, Indikatorenset für ein Monitoring und Controlling
  • Strategie und Massnahmenkatalog zu einer nachhaltigeren Abwicklung des Güterverkehrs in und zwischen den Agglomerationen
  • Input für Agglomerationsprogramme Verkehr/Siedlung
  • Input für die Sachplanung sowie Richtplanung Verkehr, Siedlung und Ver-/Entsorgung.
Im Vergleich zum Personenverkehr ist der Informationsstand im Güterverkehr oft deutlich schlechter und die Möglichkeiten der Planung weniger bekannt. Mit dem vorliegenden Projekt erhalten Sie Gelegenheit diese Lücken zu füllen.
Méthodes
(Allemand)

Im Rahmen des Projektes kommen verschiedene methodische Ansätze zum Einsatz:

          Literaturstudium

          Deskriptive Datenanalyse

          Vertiefte Statistische Analysen (z.B. Regressionsanalysen)

          Workshops

          Systemsengineering

          Szenariotechnik

Güterverkehrsmodellierung und Simulationsmodelle Landnutzung und Transport (UrbanSim oder STAN)
Equipements spéciaux
(Allemand)
keine
Etat des recherches effectuées par le requérant
(Anglais)

Sustainable freight transport is an important issue nowadays bearing in mind that over the past decades overall freight transport grew dramatically and road transport became the dominant transport mode. In the same time, railways continually lost not only market share but also transport volume, due to changes in production (demand side) as well as due to changes in supply (better cost-benefit-ratio in road transport). The negative impacts of this development became obvious in the last decades.

The statistics of the European Union (http://europa.eu) show that in European countries (EU15) since 1970 freight transport (tonne-km, approx. 3% per year) is growing faster than the economy (gross domestic product, approx 2.5% per year). Since around 1990 the growth rate of freight transport is about 1% higher than in passenger transport (person-km). Before passenger transport was growing faster than freight transport. More than 80% of the today performed road freight trips in European conurbations are on distances below 80 km and can be defined as urban or urban-regional transport (Ruesch, Martin; Heiko Abel (2004)).

In Switzerland we can observe a similar development. Freight transport is growing much faster than passenger transport. Since 1960 the passenger-km have increased around 250% and the tonne-km have increased around 350% (Rapp AG 2002 based on LITRA statistics). Road freight transport has increased even around 700 to 800%. The main reasons behind are the globalisation, the changing production patterns and transport demand and the improvement of the road infrastructure (Rapp AG 2002). According to scenarios drawn up by the Swiss Federal Office for Spatial Planning (ARE), the total volume of freight traffic on Switzerland's roads and railways could rise from today's 24 billion tonne-kilometres a year to between 31 and 42 billion tonne-kilometres (+32% to +78%) by the year 2030. While this is only the result of a scenario, the given fact is, that especially in agglomeration the mode share of road transport is still increasing. The negative impacts of this development became obvious in the last decades. Following the criteria of the NRP 41 “Transport and Environment” problems arise concerning air pollution, noise, climate change and safety.

In Swiss conurbations or urban areas live around 70 to 80% of the inhabitants. The share of freight transport in mileage compared to the whole road transport is within conurbations around 30% to 40% including vans (Rapp 1998). But because of the higher specific emissions of freight vehicles and the higher specific costs of freight transport the importance relating to environment and economy is much bigger than just this share.

International and national research projects (COST 321 1998, Ruesch, Abel 2003)) indicate that there is a strong interrelation between the settlement structure and land use, the infrastructure for freight handling and the freight flows structure in conurbations and between conurbations. The following developments can be observed:

  • Changes of the land use structure and the economic structure within the Swiss conurbations (e.g. migration of industrial production, development to consumer regions, new distribution platforms)
  • Changes in the demand of the shippers and new logistics and transport strategies of the private actors.
  • Increasing transport intensity due to globalisation, new productions systems, just in time concepts, etc.
  • Enormous increase of vans for city distribution
  • Changes in the logistics structure, the freight flows and the infrastructure needed (distributions platforms, public goods stations, shunting yards, private sidings, new shopping malls etc.)
  • Strong growth of urban and regional freight transport in trips and mileage
  • High pressure on railway freight infrastructure and distribution platforms by other land use intentions

Today especially conurbations face problems relating to urban goods movements and the use of infrastructure (Glücker, Ruesch 2000) as

  • High space use and lack of suitable infrastructure for deliveries (ramps, areas for loading/unloading, reserved parking spaces, etc.) with problems like second row parking
  • lack of co-operation between logistics and transport service providers
  • critical access for goods vehicles to pede­strian zones and historic centres, conflicts with other road users during delivery operations (loading and unloading)
  • negative environmental effects as noise emissions and pollution
  • low transport efficiency because of small consignments and time losses in congestion, lack of co-operation and co-ordination between transport companies
  • decreasing share of rail freight transport.

The delivery and collection of goods within conurbations have a major impact on the local community concerning the economic power, quality of life, accessibility and attractiveness of a conurbation. This means that an efficient and environ­mental friendly urban transport system is essential for the economic health and the quality of life in urban areas. We can state that today goods supply and transport in conurbations are not sustainable.

We see the following main gaps in research for conurbations to solve the identified problems:

  • Analysis and assessment of developments in land use, socio-economic structure, goods supply, freight transport flows and freight transport infrastructure
  • Analysis and assessment of interrelations between land use, transport demand (freight flows) and infrastructure for logistics/transport within conurbations and between conurbations and identification of the driving factors and the main reasons of the development
  • Development and implementation of an evaluation and monitoring/controlling scheme for freight transport in conurbations
  • Development, evaluation and implementation of strategies and measures for a more sustainable goods supply and transport in conurbations.
Objectifs du projet
(Allemand)
  • Analyse  der Gütertransportlogistik-Aktivitäten und Güterverkehrsstruktur in den Schweizerischen Agglomerationen sowie ihrer Entwicklung in den letzten 20 Jahren
  • Analyse der Wechselwirkungen zwischen der Güterverkehrsstruktur und der sozioökonomischen Struktur von Agglomerationen (inkl. räumliche Entwicklung und Entwicklung der Infrastruktur und seiner Nutzung in den letzten 20 Jahren)
  • Analyse der Charakteristiken und Funktionen der Logistik- und Transportinfrastruktur sowie des heutigen und künftigen Infrastrukturbedarfs
  • Aufbau eines Massnahmen-Wirkungsmodells für die Abschätzung von Auswirkungen
  • Aufbau eines Evaluationsrahmens für die Variantenbeurteilung (inkl. Controlling und Monitoring) mit einem Indikatorenset für eine nachhaltige Güterver- und entsorgung
  • Entwicklung und Evaluation von nachhaltigen Logistik- und Transportstrategien unter Berücksichtigung von infrastrukturellen, betrieblichen, ökonomischen und raumplanerischen etc. Massnahmen
  • Entwicklung eines Umsetzungsplans zur Unterstützung eines nachhaltigen Gütertransportes und Infrastruktur in Agglomerationen

Strassenorientierte Sachfragen:

  • Welche Probleme und Auswirkungen ergeben sich aufgrund von Stausituation auf der Strasse für die Güterversorgung von Agglomerationen (dabei werden auch Strassenverbindungen zwischen Agglomerationen betrachtet)? (Einfluss auf Zuverlässigkeit, Lieferzeiten, Transportkosten, Erreichbarkeiten etc.)
  • Welche Bedeutung hat der Strassengüterverkehr (Lastwagen und Lieferwagen) bezüglich Auslastung der Strassenverkehrsinfrastruktur und Kapazitätsengpässe? Hat sich diese in den letzten Jahren verändert? Wie hat sich die Zusammensetzung nach Fahrzeugtypen in den letzten Jahren verändert?
  • Welche Massnahmen beim Strassengüterverkehr können einen Beitrag zur Verbesserung der Situation leisten (z.B. LKW-Routen, Güterverkehrsmanagement, Zutrittssysteme, etc.)?
Objectifs du projet
(Anglais)
  • to analyse freight logistics activities and freight flow patterns in within and between Swiss conurbations and their development within the last 20 years
  • to analyse the interrelation between freight transport and socio-economic structure of conurbations (including spatial development and development of the infrastructure and it’s use during the last decades) and derivation of driving factors
  • to analyse the characteristics and functions of logistics and transport infrastructure (private and public) and the today’s and future infrastructure needs
  • to set up an indicator scheme for evaluation of measures and monitoring/controlling for urban and regional freight transport
  • to develop a measures-impact model for the estimation of effects
  • to develop and evaluate sustainable freight logistics and transport strategies taking into account various areas of measures (e.g. infrastructural, operational, economical, land use planning etc. measures
  • to implement the results to support sustainable freight transport and infrastructure in conurbations
Mise en oeuvre et application
(Allemand)

         Neue Erkenntnisse in Bezug auf den Wechselwirkung der Wirtschafts- und Siedlungsstruktur u. der Güterverkehrsstruktur

         Identifizierung der treibenden Faktoren für die Agglomera-tionsentwicklung in Bezug auf die Infrastruktur und die Nachfrage im Güterverkehr und –transport

         Anforderungen / Bedarf und Standorte Logistik- und Transportinfrastruktur

         Evaluationsrahmen für die Beurteilung von Massnahmen/Strategien, Monitoring und Controlling im Güterverkehr

         Neue Massnahmen/Strategien und Prioritäten für eine nachhaltigere Logistik und Gütertransporte

         Umsetzungsplan für zweckmässige Massnahmen (Input Verkehrs- und Raumplanung)

Die Ergebnisse können direkt einfliessen in nationale und regionale Verkehrskonzepte und –strategien, nationale Sachpläne und kantonale sowie kommunale Verkehrsrichtpläne einfliessen.
Littérature
(Allemand)

Albrecht et al. (1998). Kennzahlen zum Strassengüterverkehr in Anlehnung an die GTS 1993. SVI-Forschungsauftrag 44/96.

Albrecht et al. (1997). Güterstruktur in Schweizerischen Ballungsräumen und Wirtschaftszentren 1993.

ARE (2004a). Instrumente der Nachhaltigkeitsbeurteilung: Bestandesaufnahme und Orientierungshilfe.

ARE (2004b). Agglomerations-Benchmark Raum und Verkehr.

ARE (2004c). Räumliche Auswirkungen der Zürcher S-Bahn - eine Ex Post Analyse.

COST 321 (1998). Urban Goods Transport. Final Report.

Dürrenberger, G.; Behringer J. (1999), Die Fokusgruppe in Theorie und Anwendung, Akademie für Technikfolgenabschätzung in Baden-Württemberg, Stuttgart.

Ernst Basler + Partner AG (1998). Nachhaltigkeit: Kriterien im Verkehr Bericht. C5 im NFP 41.

Ernst Basler + Partner AG (2000). Nachhaltigkeit im Verkehr: Planungs- und Prüfinstrumente. Bericht C6 im NFP 41.

Giacomazzi Fabio et al. (2004). Räumliche Auswirkungen der Verkehrsinfrastrukturen in der Magadino Ebene – Eine Ex Post Analyse. Im Auftrag des ARE.

Glücker C. und Ruesch M. (2000). BESTUFS. Best Urban Freight Solutions. Best Practice Handbook year 1: Statistical data, data acquisition and data analysis regarding urban freight.

Glücker, C., & Ruesch, M., BESTUFS (2001): Best Urban Freight Solutions, City Inquiry „European Survey on transport and delivery of goods in urban areas“. 5th Framework Program, DG TREN. February 2001.

Haefeli, Ueli (1998), Die Vorortsperspektive - Suburbanisierung Im Raum Bern am Bei­spiel der Gemeinde Münchenbuchsee, in: Lüthi, Christian; Meier, Bernhard (Hg.) Bern - eine Stadt bricht auf. Schauplätze und Geschichten der Berner Stadtentwicklung zwi­schen 1798 und 1998, Bern, S. 105-122.

Haefeli, Ueli (1998) Der finanzielle Handlungsspielraum städtischer Verkehrspolitik. Eine akteursorientierte Analyse am Beispiel Bielefelds 1950-1995, Wuppertal Paper Nr. 85, Wuppertal Institut für Klima, Energie und Umwelt GmbH, Wuppertal.

Ueli Haefeli (1999) Luftreinhaltepolitik im Strassenverkehr in den USA, in Deutschland und in der Schweiz. Ein Vergleich der Entwicklung nach 1945, in: Traverse - Zeitschrift für Geschichte 1999/2, 171-191.

Ueli Haefeli (2000) Strategies for sustainable transport - Experience from the transdiciplinary research project in the framework of NFP41 Transport and Environment, in: Transdiciplinarity: Joint Problem-Solving among Science, Technology ans Society, Proceedings of the International Transdiciplinarity 2000 Conference, Workbook I, Zurich, 27.2.-1.3.2000, 384-387.

Haefeli, Ueli (in preparation), Accommodating the Car in Urban Areas? Actors, Debates and Approaches in Germany and Switzerland after World War II, Porceedings of the international conference of COST 340 in Neuchâtel, 13-15 February 2003.

Infras/Progtrans (2004). Perspektiven des Schweizerischen Güterverkehrs. Im Auftrag des ARE.

Interfakultäre Koordinationsstelle für Allgemeine Ökologie, Ernst Basler und Partner AG, Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie GmbH (2000), Strategie Nachhaltiger Verkehr, Schlussbericht C7 im Rahmen des Nationalen Forschungsprogramms 41 Verkehr und Umwelt, Bern.

OECD (2003). Delivering the goods: 21 st Century challenges to urban goods transport.

Poschet et al. (2000). Plate-formes logistiques multimodales et multiservices. Bericht B9 des NFP 41.

Rapp Trans AG (2003). Güterverkehr in der Agglomeration Zürich.

Rapp AG (2002). Heutige und künftige Transportketten im Güterverkehr: Analyse und Normierungsbedarf. VSS-Forschungsauftrag 1999/255.

Rapp AG / EBP (1998). Prüfung der Wirkung von Massnahmen zur Optimierung des Städtischen Güterverkehrs

Ruesch, M. & Egger, D., Road Pricing and Urban Freight Transport, Best Practice Handbook Year 3 (2002), BESTUFS-Project, 5th Framework Programme. February 2003.

Ruesch, Martin; Heiko Abel (2004). Best Urban Freight Solutions. Best Practice Handbook. Final Report Thematic Network Project 5th FP.

Synergo (2004). Verkehrsangebots- und -nachfrageentwicklung zwischen den Metropolitanräumen des Städtesystems Schweiz. SVI Forschung.

Taniguchi, Eiichi and Thompson Russel G. (2004) City Logistics III.

Thalmann Ph. (2000). The Dynamics of Freight Transport Development. Bericht C3 des NFP41.

Waddell, P., A. Borning, et al. (2003): Microsimulation of Urban Development and Location Choices: Design and Implementation of UrbanSim. Networks and Spatial Economics 3: 43 - 67.

Wegener, M. (2004): Overview of Land Use Transport Models. Handbook of Transport Geography and Spatial Systems. D. A. Hensher. Amsterdam, Elsevier: 127-146.

http://www.bestufs.net