Description succincte
(Allemand)
|
Seit etwa 20 Jahren werden in der Schweiz waldpädagogische Projekte durchgeführt mit dem Hauptziel v.a. Kinder und Jugendliche zu sensibilisieren und handlungsfähig zu machen für eine nachhaltige Entwicklung des Ökosystems am Beispiel des Waldes. Allen Angeboten gemeinsam ist die Zielsetzung einer Stärkung der Schutzfaktoren 'Selbst- und Sozialkompetenz' als Determinanten der Gesundheitsförderung und Prävention. Quantitative oder qualitative Studien, die eine Wirksamkeit eines im Setting 'Wald' durchgeführten gesundheitsförderlichen-präventiven Projektes belegen, fehlen noch (vgl. auch Recherche im Auftrag des BUWAL von Karin Gasser zur COST-Action E 39, 4. 'Schlussbemerkungen und Fazit').Die von SILVIVA angebotenen und durchgeführten Projekte werden, soweit dokumentiert, gesammelt und qualitativ bewertet. Dabei soll ein besonders angepasster Kriterienkatalog, ausgehend von quint-essenz, einem Instrument zur Qualitätssicherung für Projekte im Bereich Gesundheitsförderung und Prävention, zur Anwendung kommen.Ein aus der oben erwähnte Gruppe ausgewähltes waldpädagogisches Projekt, das mit einem erprobten Ansatz auf eine zentrale Zielgruppe Jugendlicher (15-19 jährige) ausgerichtet ist, soll auf seine selbst- und sozialkompetenz- bzw. gesundheitsfördernde, allenfalls sucht- und gewaltpräventive Wirkung analysiert und beschrieben werden.Dazu sind fünf Schritte vorgesehen: (1) Stand der Forschung mittels Literaturrecherche, (2) Erstellen eines Kriterienkatalogs und Analyse der vorhandenen Projekte. , (3) Experteninterviews oder Delphistudie, (4) Effektevaluation eines ausgewählten Projektes. (5) Synthese der Teilprojekte, Bericht mit Massnahmenkatalog Daraus sollen Konsequenzen für die Weiterentwicklung des Programms und Vorschläge für neue Ansätze in Weiterbildungs- und Basisangeboten abgeleitet werden, die auf die jeweiligen Zielgruppen ausgerichtet sind.
|
Partenaires et organisations internationales
(Anglais)
|
Kern-Scheffeldt Walter, Prof. , klin. Psychologe FSP, Pädagogische Hochschule Zürich BAG BUWAL BE, HR, CY, DK, EE, FI, DE, EL, HU, IE, IT, MT, NL, NO, PL, PT, RO, SI, ES, SE, CH, UK
|
Résumé des résultats (Abstract)
(Anglais)
|
One of the project's main aims is to identify criteria and indicators for forest pedagogical projects which prove their preventative health effects. Another declared goal is carrying out an analysis of the effects of a chosen project in terms of 'Addiction Prevention and Communication of Live Skills'. It is hoped that the results will make an impact on recommendations for both further education and basic offers and courses. To this end the project will necessitate (1) the latest state of research (literature research) (2) the drawing up of a catalogue of realised projects and the development of a chart with pro-ject appraisal criteria (3) national and international discussions (expert interviews/Delphi) (4) that a chosen project with an approved approach and aimed at a central target group of youths (15 to 19 year olds) be analysed and described in terms of self- as well as social-competence and health promotion or addiction as well as violence prevention respectively. It is planned to evaluate groups which take part in the Bergwald project in September 2007 The first year of the project was spent with researching relevant literature, a process which is still ongoing. Time has also been spent documenting, collecting and qualitatively assessing projects carried out and offered by SILVIVA. This entails the usage of a specially adapted catalogue of criteria based on 'quint-essenz', an instrument that ensures quality control for health promotion and prevention pro-jects. As a first result it is to say that there are descriptions of different projects but there is nearly no paper on the conceptual and theoretical background. The ongoing work will result a catalogue of minimal criterias to look for possible underlying concepts. In October 2006 we will do interviews with about 12 experts in Germany, Switzerland and Austria. The scientific evidence for a positive link between nature and health or even a contribution towards preventing addiction is a crucial research question. A first examination of existing concepts sug-gests that it is not the primary aim of the forest pedagogical efforts to include prevention of disorders - although there are indications that preventative benefits may be gained by the generally postu-lated health effects of the 'forest setting'. Should, however, it be proven that such approach does have preventative benefits the next challenge lies in formulating hypotheses to substantiate such claims or even look for and find reproducible indicators. The planned survey of the participants of project 'Bildungswerkstatt Bergwald' will include further examination of the hypothesis of physical activity and well being. Postulated preventative effects still pose some methodological and organisa-tional difficulties. Said survey among the participants of the 'Bildungswerkstatt Bergwald' project is planned to consist of a questionnaire to be put to participating adolescents, their supervisors and course organisers over a period of two courses. Internationally tried and tested measuring techniques will facilitate behavioural measurements to be taken for children and adolescents by means of external evaluation. Furthermore, effectiveness will be gauged by a series of self-evaluation measures. Behavioural measurements for participants will be gained by external evaluation (observation by supervisors and course organisers). Furthermore, self evaluations will be used on a variety of levels - child, teachers and supervisors - to gauge effectiveness. Furthermore, positive effects that can be directly linked to the project as well as an improved han-dling of stress and pressure are expected in terms of self-effectiveness expectations for participants. and supervisors.
|