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Forschungsstelle
ASTRA SBT
Projektnummer
AGB1998/106
Projekttitel
Langzeitverhalten von Abdichtungssystemen für Tagbautunnel (LABSY): Aufbau einer strukturierten Datensammlung

Texte zu diesem Projekt

 DeutschFranzösischItalienischEnglisch
Schlüsselwörter
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Alternative Projektnummern
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Kurzbeschreibung
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Projektziele
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Abstract
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Umsetzung und Anwendungen
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Berichtsnummer
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Erfasste Texte


KategorieText
Schlüsselwörter
(Deutsch)
Tagbautunnel, Abdichtungssystem, Langzeitverhalten
Alternative Projektnummern
(Deutsch)
91/98
Kurzbeschreibung
(Deutsch)
Das Fernziel der Prävention zukünftiger Schadenfälle bei Abdichtungssystemen für Tagbautunnel wird im vorliegenden Projekt als einer ersten Phase durch den Aufbau einer strukturierten Datensammlung angestrebt. Diese Datensammlung soll der zentralen Erfassung des Wissenstandes aus bestehenden Tagbautunnelabdichtungen dienen. Spezielles Augenmerk gilt den bisher aufgetretenen Schadenfällen und den dabei getroffenen Abklärungen und Massnahmen.
Die strukturierte Datensammlung soll aus den Unterlagen des Amts für Strassenbau, der kantonalen Bauämter, ausgewählter Ingenieurbüros und aus ausgewählten Objekten aus der in- und ausländischen Fachliteratur aufgebaut werden. Die Daten werden so weit möglich verifiziert und ergänzt. Ein Meldenetz für neu auftretende Schadenfälle ermöglicht die laufende Aktualisierung der Datensammlung.
Die wesentlichen Elemente der Datensammlung werden nach der Aufbereitung und Bearbeitung der Daten in einem Bericht zusammengefasst. Dies schafft die Voraussetzungen, dass in einem späteren Projekt die Daten detailliert ausgewertet und Erkenntnisse abgeleitet werden können, die in der Praxis einfliessen sollen.
Kurzbeschreibung
(Englisch)
The waterproofing performance of 23 cut-and-cover tunnels was investigated between June 1999 and June 2000 as part of the LABSY project. This embraced an examination of documents provided by the relevant building authorities and engineering practices and, in most cases, an on-site inspection. The cut-and-cover tunnels were all built between 1972 and 2000; ten were designed to withstand groundwater pressure, the other 13 to drain gravitational water. The waterproofing materials used include bitumen, polymer-modified bitumen and polymer sheet membranes, liquid polymer coatings, waterproof concrete and reactive bentonite/polymer sheet membranes.
Ten tunnels - including six of those under water pressure - have continued to leak, despite several attempts at repair. The infiltrating water is drained by special installations or standard rainwater gutters; in some instances, continuous pumping is required to prevent disruption to the operation of the tunnel.

The main defects are grouped in 18 categories and presented separately for each tunnel together with the other findings. Principal causes include neglected joints, failure of the waterproofing material due to ageing, thermal movement of the sheet membranes and mechanical damage during later backfilling and extraction of the sheet piles. It emerges from the study that some instances of bad practice have been recognized and rectified over the last 30 years. Indeed, the investigations reveal that waterproofing has enjoyed a higher priority in recent years than ever before, with greater attention paid to detailing at the design stage. Yet, poor workmanship - generally traceable to a lack of familiarity with the material properties and general negligence (damage during backfilling) - is still encountered. Greater efforts are needed in future to encourage all project parties to view waterproofing as an integral system, particularly for tunnels under groundwater pressure.
First results are presented from the 960 m Schlund cut-and-cover tunnel in the Canton of Lucerne, now half complete. This tunnel is waterproofed using reactive bentonite/polymer sheet membranes which swell (self-heal) when punctured, thus preserving the integrity of the waterproof barrier.

The 23 tunnels are described in a simple data file with photos, readable using standard office software. Additional surveys will however be required to clarify specific issues and collate a statistically significant body of data.
Projektziele
(Deutsch)
Erfassung und Aufbereitung des Wissensstandes für zukünftige Prävention von Schadenfällen
Abstract
(Deutsch)
nicht vorhanden
Umsetzung und Anwendungen
(Deutsch)
nicht vorhanden
Berichtsnummer
(Deutsch)
573